Het is in Nederland zoeken naar manieren om de afzet van zuivel uit te breiden, maar zo af en toe is er een ontwikkeling die duidelijk maakt dat er echt nog wel kansen zijn. Zo dook deze week de Yoghurt Barn op. Het concept maakt duidelijk dat er echt nog wel kansen zijn om yoghurt weer sexy te maken, schrijft Herma van den Pol van Boerenbusiness.nl.
Even terug in de tijd naar drinkmelk, feitelijk een sluitpost op de balans. Een product met een lage marge en weinig kansen om zich te onderscheiden van producten van concurrenten. En daar was opeens die hype rondom melk met een smaakje.
Melk met een smaakje kon een succes worden omdat het bij kinderen en jongeren in de smaak valt. Een groep die uitermate lastig te bereiken is voor segmenten zoals zuivel. Toen eenmaal duidelijk was dat dit product een enorme groeipotentie biedt kwam drinkmelk weer in zwang. Voor FrieslandCampina was het zelfs reden om het product te bestempelen tot een van de groeicategorieën.
Zo blijkt een innovatie een product wat eigenlijk een beetje afgeschreven is weer in de spotlight te kunnen zetten. Het ziet er naar uit dat dit ook met yoghurt staat te gebeuren en eigenlijk zijn de fundamenten al eerder gelegd.
De eerste reden dat yoghurt weer sexy begint te worden was de ontdekking van de Griekse yoghurt, welke frappant genoeg overal gemaakt wordt behalve in Griekenland. Het product werd neergezet als een gezonde eiwitbron en dit sluit naadloos aan op de honger van consumenten naar gezonde voeding.
Toppunt van het succes waren de advertenties rond de Super Bowl, een evenement dat veel groter is dan het voetbal in Europa. De opvolger van de Griekse yoghurt introduceerde Arla in de vorm van Skyr. Het relatief nieuwe product moet zich nog gaan bewijzen, maar geeft wel aan dat er druk gewerkt wordt aan een modern jasje voor de yoghurt.
Yoghurt terug in restaurantkeuken
Een tweede argument is dat ook eetgelegenheden de yoghurt herontdekken. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is hier de Yoghurt Barn. Hiervan werd in 2012 de eerste vestiging op het Neude geopend. Sinds die tijd zijn er steeds meer vestigingen bijgekomen en in 2016 worden er naar verwachting nog zes geopend.
Het concept wekte ook de interesse van FrieslandCampina, welke nu via Campina een samenwerking met ze is aangegaan. Hiervoor werden twee nieuwe concepten ontwikkeld, namelijk Yoghurt Barn frozen yoghurt en barn yoghurt.
Voor de biologische melkveehouders levert het een nieuw afzetkanaal op. Voor de yoghurt wordt namelijk gebruik gemaakt van de biologische weidemelk van de Campinaboeren. Tegelijk ontstaat er een beter contact met de consument waardoor nieuwe inspiratie kan worden opgedaan op het gebied van yoghurt.
Het laatste argument waarom yoghurt weer sexy gemaakt wordt is omdat dit hard nodig is. Zo is het bij de meeste consumenten wel duidelijk dat yoghurt goede voedingsstoffen bevat, maar heeft dit de consumptie niet sterk verhoogd. Toch zijn er zeker twaalf verwerkers in Nederland actief in dit segment. Een product wat door de beperkte houdbaarheid het in grote mate moet hebben van de Nederlandse consumptie.
De Breaker, het tussendoortje van melkunie, was een goede ingeving om de afzet van zuivel te helpen, maar meer nieuwe methodes van verpakken en afzet zijn nodig om yoghurt net zoals melk met een smaakje en de roomboter weer populair te maken. Aan het einde van de rit is het toch weer een kans om de melkprijs te verhogen.
Auteur: Herma van den Pol, Boerenbusiness.nl
Lees ook op Boerenbusissiness.nl
Nauwelijks kopers voor moderne varkensbedrijven
Varkensvleesproductie voor het eerst in 2015 gedaald
Wat betekent klimaattop voor boer en tuinder?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl